| |
|
| Artikelnr.: 4989-2376271-BP Fabrikantnr.: 725170 EAN/GTIN: 4005575254458 |
| |
|
| | |
| N dubbele diesellocomotief 288 002-9 van de DB In 1941 en 1942 werden in totaal vier dubbele locomotieven van het type D 311 door de Deutsche Wehrmacht in gebruik genomen. De ook „Walli” aangeduide D 311.01 a/b werd op het eiland van de Crimez gebruikt. Met haar zustermachine D 311.02 a/b werd ze de „Dora”, de grootste ooit gebouwde spoorwegsteun. De locomotieven D 311.03 en 04 waren bedoeld voor gebruik met de „zware Gustav 2” en waren waarschijnlijk in het westen in dienst. Een vijfde en zesde dubbele locomotief werd weliswaar nog bij Krupp besteld, maar kon vanwege de oorlogsgebeurtenissen niet meer worden gebouwd. De machines waren uitgerust met elektrische krachtoverbrenging. In elke halve eenheid heeft een door de dieselmotor direct aangedreven gelijkstroomgenerator de elektrische rijmotoren van elk van de vier wielstellen van energie voorzien. De asvolgaanduiding was dienovereenkomstig do+D. De besturingen van beide lochelften waren elektrisch gekoppeld en werden vanaf de voorligger bediend. Het totale gewicht van de machine was 147 ton. De maximumsnelheid was op 75 km/h berekend. In de vuurstand van de „Dora” hebben de locomotieven ook de elektrische energie geleverd voor het gebruik van het geschut. Aan het einde van de oorlog bevond zich de Doppellok D 311.03 A/B in de buurt van vrijlassing, die na de reparatie 1948-49 bij Krauss-Maffei als V 188 001 a/b van de „Reichsbahn West” weer in gebruik kon worden genomen. De in Nederland aangetroffen D 311.04 A/B kon eind 1949 door de nog jonge Deutsche Bundesbahn worden gekocht. Deze machine werd na de opwerking in 1951 als V 188 002 a/b aan de werking overgedragen. Slechts meer dan een reserveonderdeel dispenser werd de bij Krupp in Essen opgebouwde D 311.02 A/B. De beide weer vervaardigde machines van de BR V 188 hebben zich bewezen in de zware goederentrein- en schuifdienst, voornamelijk op de Spessart-rail. Eind jaren '50 werd een ombouw uitgevoerd naar Maybach-motoren, zoals ook in de V 200.0 en in de VT 08 werd gebruikt. Na een generatorschade moest de V 188 001 al in 1968 worden uitgeschakeld. V 188 002, later 288 002 was nog tot in de Frankische ruimte in gebruik. In 1973 werden beide machines gesloopt. De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald. Uitvoering: Fijn gedetailleerd model met apart gemonteerde stekkerdelen daken met extra Ventilatorroosters in de dakrondingen frame-platen met elk 4 zandbakken en INDUSI-replica 3-frontsein per kant afzonderlijk uitschakelbaar sluitsein apart schakelbaar cabineverlichting En machinekamerverlichting schakelbaar geluidsfuncties schakelbaar grote luidspreker met resonantielichaam voor Een krachtige sound buffercondensator 2 assen aangedreven 2 antislipbanden 3-polig Motor schacht NEM 355 digitale decoder Next18 vliegwiel Technische spec.: Leeftijdsklasse: vanaf 15 jaar · Lengte over de buffers: 141 mm · Schaal: N · Soort model (modelspoor): Diesellocomotief · Stroomsysteem: Digitaal DC geluid Meer informatie: | | 01 Merk: | Fleischmann | Soort model (modelspoor): | Diesellocomotief | Lengte over de buffers: | 141 mm | Fabrikantnr.: | 725170 | Stroomsysteem: | Digitaal DC geluid | Schaal: | N | Leeftijdsklasse: | vanaf 15 jaar |
|
| | |
| | | |
| Andere zoekwoorden: Fleischmann, 725170, modelbouw treinen, modelbouw trein, modeltreinen, 2376271-BP |
| | |
| |