| |
|
| Artikelnr.: 4989-2524665-BP Fabrikantnr.: 70191 EAN/GTIN: 9005033701918 |
| |
|
| | |
| H0 stoomlocomotief 10 002 van de DB Cilinderslagsynchronisatie, dynamische stoomuitstoot Stoomafvoer ook op de cilinders Cabineverlichting en motorverlichting Sublieme, verchroomde sierlijnen Uitvoering in de laatste bedrijfstoestand Met meegeleverde geëtst rietset BR 10 - de zwarte zwaan van de Bundesbahn. Hoewel men bij de Deutsche Bundesbahn (DB) de stoomtractie als uitloopmodel zag, gaf men in 1953 de firma Krupp in Essen de opdracht om een nieuwe Pacific-sneltreinlocomotief te ontwikkelen. In 1957 werden onder het bouwrijnummer 10 twee elegante, 26.503 mm lange en gedeeltelijk beklede exemplaren van het type 2'C1' h3 met een diameter van 2000 mm geleverd, die door hun brandtype duidelijk verschilden. Terwijl 10 001 aanvankelijk alleen met een oliebijstoken was uitgerust (een ombouw werd later uitgevoerd), had 10 002 vanaf het begin een oliehoofdbrand. De twee door zilverkleurige sierlijnen verfraaide, met kegelvormige rookkamerdeuren uitgeruste locomotieven hebben een maximumsnelheid van 140 km/h bereikt bij een inductief vermogen van 1.839 kW. Vanwege de hoge asbelasting waren de beide locomotieven echter alleen op bepaalde hoofdtrajecten toegestaan. Tot 1962 waren ze in de BW Bebra, daarna in de BW Kassel geplaatst, van waaruit ze in de zware sneltreindienst op de Noord-Zuid-route en de Main-Weser-Bahn werden gebruikt. De algemene structuurverandering met de voortdurend toenemende elektrificatie van de hoofdtrajecten was de belangrijkste reden waarom de serie 10 niet in serie ging. In januari 1967 leed 10 002 een breuk aan een schuifstang en werd uitgeusteerd. In de BW Offenburg werd in 1972 met afval van de grond gesloopt. In juni van het volgende jaar moest ook 10 001 uw actieve dienst bij de Deutsche Bundesbahn bevestigen. De 109 t zware locomotief van de nageslacht werd echter behouden en kan tot op heden in het Deutsche stoomlocomotief-museum in Neuenmarkt-Wirsberg worden bezocht. De teksten voor dit artikel zijn automatisch vertaald. Uitvoering: Uitvoering in de laatste bedrijfstoestand Cilinderslagynchroner, dynamische stoomuitstoot stoomuitstoot ook bij de cilinders cabineverlichting motorverlichting sublieme, verchroomde sierlijnen fijne metalen voedingswielen op de loc LED-frontlamp wit/rood digitaal schakelbaar met meegeleverde geëtste borderset Technische spec.: Frontsein: Rijrichtingsafhankelijk driepuntsfrontsein en rood tweepuntssluitsein · Interieur: Met interieurverlichting · Leeftijdsklasse: vanaf 15 jaar · Lengte over de buffers: 305 mm · Overige technische gegevens: Digitale decoder PluX22 · Antislipbanden 2 assen · 2 aangedreven assen · Vliegwiel · Minimumradius 419 mm · Schaal: H0 · Soort model (modelspoor): Stoomlocomotief · Spoorwegmaatschappij: DB · Stroomsysteem: Digitaal DC geluid · Tijdperk: III · Type koppeling (modelspoor): NEM-schacht Meer informatie: | | 01 Merk: | Roco | Type koppeling (modelspoor): | NEM-schacht | Interieur: | Met interieurverlichting | Spoorwegmaatschappij: | DB | Frontsein: | Rijrichtingsafhankelijk driepuntsfrontsein en rood tweepuntssluitsein | Soort model (modelspoor): | Stoomlocomotief | Lengte over de buffers: | 305 mm | Fabrikantnr.: | 70191 | Tijdperk: | III | Stroomsysteem: | Digitaal DC geluid | Schaal: | H0 | Leeftijdsklasse: | vanaf 15 jaar |
|
| | |
| | | |
| Andere zoekwoorden: Roco, 70191, Locomotief, Locomotieven, Trein, 2524665-BP |
| | |
| |