We willen u graag zo goed mogelijk van dienst zijn en beantwoorden hieronder de meest gestelde vragen rondom de thema's zoeken, bestellen, levering, retourneren en reclameren:
Klik hieronder op de kopjes en bekijk de screencast waarin uitgelegd wordt hoe de zoekfunctie van Mercateo werkt.
Zoekresultaten kunnen ook beperkt worden door het invoeren van een prijsrange, bijvoorbeeld kopieerpapier van €10 tot €25. U kunt ook een aanvullend zoekwoord toevoegen, zoals 'eco’, waarmee alle reeds getoonde zoekresultaten verder doorzocht worden.
Om Mercateo Cluster te gebruiken, gaat u op de zoekresultatenpagina links naar 'Functies’ en vinkt u de optie 'Cluster’ aan. Gebruik de zoekfilters bovenaan de pagina om de zoekopdracht verder te verfijnen of voer een specifieke zoekopdracht bij de zoekbalk in. Selecteer vervolgens alle artikelen die gelijkwaardig zijn en aan uw eisen voldoen. Dit cluster kunt u een eigen naam geven door bij 'Cluster-naam' op het grijze icoontje te klikken en een naam in te voeren. Klik rechts op de pagina op het groene winkelwagen-icoon en U voegt het gehele cluster toe aan uw winkelwagen. Mercateo berekent in de winkelwagen automatisch de beste combinatie van prijs, levertijd en het aantal deelleveringen.
Optie 2 - U ziet geen logo's? Deze producten behoren tot het assortiment van Mercateo en kunnen door u besteld worden.
Optie 3 - U ziet een logo met STOP erin? Deze producten zijn voor u op dit moment niet bestelbaar. Zij kunnen eventueel door een geautoriseerde inkoper besteld worden en/of op aanvraag bij uw inkoopafdeling toch voor u beschikbaar gemaakt worden. Gebruik op de productdetailpagina de button 'Aanbevelen' om de link van het product aan de desbetreffende persoon binnen uw organisatie door te sturen.
Om u een zo groot mogelijk assortiment aan te kunnen bieden maakt Mercateo gebruik van verschillende gespecialiseerde magazijnen. Artikelen zijn daarom soms ook bij meerdere magazijnen en met verschillende voorwaarden bestelbaar (zoals: prijs, verzendkosten, levertijd, minimum bestelhoeveelheid en retourvoorwaarden).
Ontbreken productgegevens om te kunnen beoordelen of een product aan uw eisen en wensen voldoet, neem dan contact op met de klantenservice.
1. Artikelen selecteren - Zoek de artikelen bij elkaar die u wilt bestellen. Meer informatie over het zoeken naar artikelen en het filteren van de zoekresultaten leest u onder 'Zoeken'. Om een gekozen artikel aan uw winkelwagen toe te voegen klik op de knop 'Aan winkelwagen toevoegen’.
2. Bestelling afronden - Ga rechtsboven naar uw winkelwagen om de inhoud te bekijken. Controleer alle gegevens en klik rechtsboven op de button die de bestelling naar uw systeem exporteert. De inhoud van uw winkelwagen wordt nu overgezet naar het ERP-/inkoopsysteem van uw bedrijf en doorloopt hier een goedkeuringsproces. Het is belangrijk dat u de inhoud van een bestelling achteraf niet in uw systeem wijzigt. Een bestelling die nog niet door uw systeem goedgekeurd en aan Mercateo bevestigd is kunt u het beste wijzigen door deze in uw systeem te annuleren en een nieuwe bestelling op Mercateo aan te maken. Is de bestelling al goedgekeurd en aan Mercateo bevestigd, neem dan zo spoedig mogelijk telefonisch contact op met de klantenservice van Mercateo.
3. Ontvangstbevestiging - Nadat Mercateo de bestelling vanuit uw systeem ontvangen heeft, ontvangt u op het door u opgegeven e-mailadres een bevestiging over de ontvangst. Deze e-mail bevat ook alle gegevens van uw bestelling. Ziet u een fout? Neem dan zo spoedig mogelijk telefonisch contact op met de klantenservice!
4. Verzendbevestiging - Nadat uw bestelling het magazijn heeft verlaten ontvangt u een verzendbevestiging. Meer informatie over het verzendproces vindt u onder: Verzending & levering.
Let op - In uitzonderlijke gevallen is het niet mogelijk een bestelling te annuleren. Dit staat dan ook al op de productdetailpagina van het betreffende artikel in het voorwaardenoverzicht vermeld.
Voor het toevoegen van artikelen ga naar de betreffende productdetailpagina en klik op 'toevoegen aan inkooplijst'.
Let op - Afhankelijk van de set-up van het systeem van uw organisatie, is het mogelijk dat de functionaliteit 'Inkooplijsten' helaas niet voor u beschikbaar is.
U ziet een logo met STOP erin? Deze producten zijn voor u op dit moment niet bestelbaar. Zij kunnen eventueel door een geautoriseerde inkoper besteld worden en/of op aanvraag bij uw inkoopafdeling toch voor u beschikbaar gemaakt worden. Gebruik op de productdetailpagina de button 'Aanbevelen' om de link van het product aan de desbetreffende persoon binnen uw organisatie door te sturen.
Het is ook mogelijk om te kiezen voor de optie 'Zonder optimalisatie’. Deze optie gaat uit van uw eigen oorspronkelijke selectie. Hier kiest u bijvoorbeeld opzettelijk voor artikelen uit één magazijn of artikelen met een levertijd van één werkdag.
1 - Magazijn - Uw bestelling wordt bij elkaar gezocht in de betreffende magazijnen. Mercateo maakt gebruik van verschillende gespecialiseerde magazijnen om een groot aantal uiteenlopende producten te kunnen leveren. Sommige artikelen zijn bij meerdere magazijnen met verschillende voorwaarden (zoals: prijs, verzendkosten, levertijd of minimum bestelhoeveelheid) bestelbaar.
2 - Transport - Uw bestelling wordt bij de desbetreffende magazijnen door de vervoerder opgehaald. Vervoerders zijn onder andere PostNL, DHL, UPS, GLS of FedEx.
3 - Bezorging - Uw bestelling wordt tijdens kantooruren, van maandag t/m vrijdag, op het door u opgegeven afleveradres bezorgd. Afhankelijk van de artikelen en het aantal magazijnen kan dit in één levering of in meerdere leveringen gebeuren. De leverdatum per product en magazijn vindt u terug in de ontvangstbevestiging van uw bestelling.
Controleer direct na ontvangst van de artikelen of deze onbeschadigd en compleet geleverd zijn. Als dit niet zo is verzoeken wij u vriendelijk om zo snel mogelijk te reclameren.
Let op - Sommige vervoerders vragen u ook om een afleverafspraak te maken, terwijl andere de bestelling bij een afhaalpunt afleveren en deze na een bepaalde periode naar het desbetreffende magazijn van Mercateo terugsturen.
Stap 1 - In de bestelbevestiging van uw bestelling vindt u een link naar het retour- en reclamatieformulier. Klik op deze link en ga zo naar het betreffende retour- en reclamatieformulier van deze bestelling. Deze link is uniek per bestelling!
Indien u de bestelbevestiging van uw bestelling niet meer kunt vinden, stuur dan een email naar service@mercateo.be. Gebruik als onderwerp 'Retouraanvraag' + het nummer van de bestelling. Vermeld in uw e-mail de naam van uw bedrijf en het bestelnummer.
Stap 2 - Selecteer uw retour- of reclamatiereden voor het betreffende artikel en klik op ‘Verder’. U ziet nu direct de individuele retourvoorwaarden per artikel. Vul alle vereiste velden over de toestand van het artikel en de verpakking in en klik op ‘Verzenden’. Voeg bij een defect artikel minimaal drie foto’s als bijlage toe die het defect aantonen.
Stap 3 - U ontvangt per e-mail een overzicht van uw aanvraag en binnen vijf werkdagen wordt u over de status geïnformeerd. Is uw aanvraag geaccepteerd, dan ontvangt u meer informatie over het juiste retouradres, de verpakking, frankering, eventuele betaling en een retourbon.
Let op – Stuurt u meerdere artikelen retour dan verzoeken wij u deze in de aparte pakketten waarin u ze ontvangen heeft ook weer terug te sturen. Let er goed op dat u het juiste retouradres gebruikt en bewaar uw verzendbewijs!
Stap 2 - Selecteer uw retour- of reclamatiereden voor het betreffende artikel en klik op ‘Verder’. U ziet nu direct de individuele retourvoorwaarden per artikel. Vul alle vereiste velden over de toestand van het artikel en de verpakking in en klik op ‘Verzenden’. Voeg bij een defect artikel minimaal drie foto’s als bijlage toe die het defect aantonen.
Stap 3 - U ontvangt per e-mail een overzicht van uw aanvraag en binnen vijf werkdagen wordt u over de status geïnformeerd. Is uw aanvraag geaccepteerd, dan ontvangt u meer informatie over het juiste retouradres, de verpakking, frankering, eventuele betaling en een retourbon.
LET OP:
Indien u de bestelbevestiging van uw bestelling niet meer kunt vinden, stuur dan een email naar service@mercateo.nl. Gebruik als onderwerp 'Retouraanvraag' + het nummer van de bestelling. Vermeld in uw e-mail de naam van uw bedrijf en het bestelnummer.
Let op - In uitzonderlijke gevallen is het niet mogelijk een bestelling te annuleren. Dit staat dan ook al op de productdetailpagina van het betreffende artikel in het voorwaardenoverzicht vermeld.
Let op - U kunt niet alle artikelen retourneren. Bekijk hiervoor de retourvoorwaarden. Hoe u een artikel retourneert leest u onder 'Bestelling retourneren of reclameren'.
Stap 1 - In de bestelbevestiging van uw bestelling vindt u een link naar het retour- en reclamatieformulier. Klik op deze link en ga zo naar het betreffende retour- en reclamatieformulier van deze bestelling. Deze link is uniek per bestelling!
Indien u de bestelbevestiging van uw bestelling niet meer kunt vinden, stuur dan een email naar service@mercateo.be. Gebruik als onderwerp 'Retouraanvraag' + het nummer van de bestelling. Vermeld in uw e-mail de naam van uw bedrijf en het bestelnummer.
Stap 2 - Selecteer uw retour- of reclamatiereden voor het betreffende artikel en klik op ‘Verder’. U ziet nu direct de individuele retourvoorwaarden per artikel. Vul alle vereiste velden over de toestand van het artikel en de verpakking in en klik op ‘Verzenden’. Voeg bij een defect artikel minimaal drie foto’s als bijlage toe die het defect aantonen.
Stap 3 - U ontvangt per e-mail een overzicht van uw aanvraag en binnen vijf werkdagen wordt u over de status geïnformeerd. Is uw aanvraag geaccepteerd, dan ontvangt u meer informatie over het juiste retouradres, de verpakking, frankering, eventuele betaling en een retourbon.
Let op – Stuurt u meerdere artikelen retour dan verzoeken wij u deze in de aparte pakketten waarin u ze ontvangen heeft ook weer terug te sturen. Let er goed op dat u het juiste retouradres gebruikt en bewaar uw verzendbewijs!
Meer informatie over het retourneren van een artikel vanwege een defect vindt u op deze pagina onder 'Kan ik een artikel retourneren omdat het defect is?'.